Talvitiepäivien tunnelmia

Talvitiepäivät järjestettiin tänä vuonna Tampereella 12.2.-13.2.2020.

Arctic Machinen osastolla teemana oli tienhoitolaitteista kerättävän tiedon jalostaminen sekä autonominen tienhoito. Infotriplan henkilökunta esitteli laitteista kerättävän tiedon raportointeja sekä sovelluksia, joihin on yhdistetty myös muualta kerättävää dataa. SMART -tuoteperheen sovelluksiin pääset tutustumaan täällä: Sovellukset.

Osastolla oli esillä Scania R650 B8x4*4NA täydessä tienhoitovarustuksessa:

Osastolla oli myös esillä kaikki iROAD -ohjaimet, joita halukkaat pääsivät testaamaan Arctic Machinen ammattilaisten opastuksella.

Työnäytökset

Talvitiepäivien työnäytöksissä esiteltiin laajalla skaalalla tienhoitolaitteita. Arctic Machinen laitteita oli kahdessa AM tienhoitoautossa, yhdessä AM tienhoitotraktorissa, ja Veekmasin tiehöylässä.

Osallistuimme työnäytöksiin kahdessa eri kategoriassa, joissa esittelimme tienhoitotraktorin, sekä autonomisia toimintojan suorittavan "Robottiauton". Valitettavasti säät eivät suosineet, joka oli takaisku erityisesti autonomisen tienhoidon työnäytöksemme osalta. Lumen puuttumisen vuoksi tienhoitolaitteita ei voitu käyttää lainkaan, vaan järjestäjät päätyivät ratkaisuun, jossa laitteilla ajettiin "kunniakierros" työnäytösalueella.

Maailman ensimmäinen julkinen näytös tienhoitoauton autonomisista toiminnoista esteen havainnoinnissa

Arctic Machinen tuotekehitysosasto ja VTT:n ammattilaiset olivat tehneet useita viikkoja töitä, jotta voimme näyttää ensimmäistä kertaa maailmassa yleisölle, miten autonominen tienhoitoyksikkö toimii esteen kohdatessaan. Esteen havainnointi nousee usein esille keskusteluissa, joten koimme tärkeäksi esittää teknologiaa, joka kehitettiin Infra Challenge -hankkeen yhteydessä esteen havainnointia varten. Lisää hankkeesta tällä: https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2019-22_aurora-alytie_web.pdf#page=186

Autonominen esteen havainnointi talvisissa olosuhteissa

Olimme valmistautuneet maailman ensimmäiseen työnäytökseen, jossa "Robottiauton" sivuaura sulkeutuu autonomisesti esteen osuessa kohdalle. Lumen puuttumisen vuoksi emme kuitenkaan voineet esittää tätä työnäytöstä. Työnäytöksen sijaan ”robottiauto” ajoi pari kierrosta esiintymisalueella, ja yleisö pääsi näkemään kuitenkin sen, että autonomisia toimintoja omaava tienhoitoyksikkö ei päällepäin näytä sen ihmeemmältä, kuin tavallinen tienhoitoauto. "Robottiauto" oli Timo Järven yrityksen tienhoitoauto, joka oli varusteltu esteen havainnointia varten yhteistyössä VTT:n ja Arctic Machinen kanssa. Haluammekin kiittää erittäin paljon Timo Järveä ja hänen henkilökuntaa erittäin hyvästä yhteistyöstä. Myös VTT:n asiantuntijat ansaitsevat suuret kiitokset. Yhdessä teimme tienhoidon historiaa, vaikka se ei työnäytöksessä välittynytkään yleisölle.

Testasimme laitteistoa viikkoa ennen talvitiepäiviä Arctic Machinen tehtaalla Jyväskylässä. Gallerissa pääset katsomaan testauspäivän tunnelmia ja onnistumisen hetkiä. Myös Infra Challenge -video löytyy galleriasta.

"Robottiauton" varustelu:

Pelloilta maanteille: tienhoitotraktori

Tienhoitoautojen rinnalla suosiota on kasvattanut ympärivuotiseen tienhoitoon varusteltavat tienhoitotraktorit. Toisessa työnäytöksessä esittelimmekin tienhoitotraktorin, joka oli varusteltu Arctic Machinen etuauralla, alusterällä sekä sivuauralla. Tienhoitotraktoreiden suosio näkyi myös työnäytöksissä, sillä kahdeksan kolmestatoista työnäytöslaitteesta oli tienhoitotraktoreita erilaisilla varusteluilla.

Arctic Machinen tienhoitotraktorissa alusteränä oli AM 513 TR -alusterä. Tämä alusterä on omiaan kovaa kestävyyttä vaativiin tienhoitotöihin niin kesäisin sorateille kuin talvisin lumen ja jään poistoon. Kuljettaja voi säädellä terän asentoa ja aurausvoimaa iRoad -ohjaimesta työn aikana.

Traktorissa oleva etuaura oli Arctic Machinen AM 3000 FMD -auramalli. Tämä aura kestää vuosia kovassakin käytössä. Lumi liukuu sujuvasti auran siivellä matalassakin nopeudessa. Ketteräkin aura on, sillä se kääntyy sekä vasemmalle että oikealle. FMD -aura on todettu hyväksi vaihtoehdoksi lumisille alueille, ja sitä voikin nähdä myös erittäin lumisilla alueilla pohjoisessa. Mikäli urakoit auraustöitä kuorma-autolla tai etukuormaajalla, AM 3000 FMD -aura on myös niihin saatavissa.

Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä, tienhoitotraktori oli varusteltu AM SHJ 207 TR sivuauralla. Tämä sivuaura soveltuu lähes kaikkiin traktoreihin. Sivuaura saattaa näyttää pieneltä, mutta se kuitenkin kasvattaa tienhoitotraktorin aurausleveyden neljään ja puoleen metriin. Sivuauraa tarvitaan lumen auraamisen ohella karheen siirtoon ja lumivallin madaltamiseen. Keväällä lumivallin muokkaus sivuauralla nopeuttaa tien rungon kuivumista ja alentaa tienhoitokustannuksia.

Arctic Machinen tienhoitotraktorin ratin takana istui Multian Kone- ja Urakointipalvelulta Peetu Salo. Kiitos myös Peetulle hienosta suorituksesta!

Vuoden urakoitsijapalkinto

Talvihoidon urakoitsija -tunnustuspalkinto on Arctic Machinen lahjoittama palkinto, joka myönnettiin nyt neljättä kertaa Talvitiepäivillä. Palkinto myönnetään yritykselle tai toiminimelle, joka pitkäaikaisella toiminnallaan tai muulla erityisellä tavalla osoittautunut teiden ja katujen talvihoidon osaavaksi urakoitsijaksi.

Tänä vuonna palkinto myönnettiin Espoon KTK:lle. Yrityksen puolesta palkinnon vastaanotti toimitusjohtaja Matti Pitkänen ja hallituksen puheenjohtaja Hannu Kylmäoja.

Palkinnon myöntämisen perusteluita kerrottiin seuraavasti: "Espoon KTK:n tekemisen yksi peruslähtökohta on, että asioista puhutaan oikeilla termeillä ja suoraan, organisaatio pyritään pitämään mahdollisimman matalana eikä asioista tehdä liian monimutkaisia. Tiedon joustavaa kulkua pidetään erittäin tärkeänä. Tämä vuoksi toimija näkyy tilaajalle kehittämismyönteisenä yhteistyökumppanina, jonka kanssa toiminta on mutkatonta.

Espoon KTK:ssa kuljettajille painotetaan työn tärkeyttä, koska huono työn jälki on heti todettavissa. KTK toimintamallina mahdollistaa pienempien paikallisten yrittäjien osallistumisen laajempiin työkokonaisuuksiin, joihin heillä ei yksistään riittäisi rahkeet. Näin ollen toiminta kannustaa yrittäjyyteen tarjoten ison yrityksen edut yhtenäisten toimintamallien ja kehittämisen osalta.

Yritys on aktiivisesti kehittänyt tilaajan kanssa mm. kunnossapitodatan julkaisua reaaliaikaisesti kuntalaisille sekä työn ohjauksen läpinäkyvyyttä digitaalisilla ratkaisuilla. "Lähde: Suomen Tieyhdistys

Seminaari

Tiistaina seminaaritilaisuudessa tuotekehityspäällikkömme kertoi autonomisen tienhoidon kehitysaskeleista. Yleisöä oli paikalla runsaasti ja esitys synnytti kiinnostunutta keskustelua paikan päällä sekä sosiaalisessa mediassa. Seminaariesityksen löydät täältä: Seminaari: autonomisen tienhoidon kehitysaskeleet